söndag 7 juni 2015

Sommaren är här!


Nu är min examination avklarad (äntligen!) och en ny illustration har börjat ta form under veckan.

Bilden växte fram ur en tanke att skapa en manlig version av den lilla sjöjungfrun. Mitt mål är att skapa något som påminner om 1800, tidigt 1900-tals illustrationer. Är mest inspirerad av art nouveau rörelsen som växte fram under den här tiden. Aubrey Beardsley, Alphonse Mucha, Margaret McDonald Macintosh för att nämna några få fantastiska skapare som har varit mina idoler ett tag. Jag är väldigt fäst vid starka färger speciellt rött, blått och grönt som har blivit återkommande färgval i mina bilder.

Att lägga transparent färg, lager på lager för att få fina skiftningar är väldigt tidskrävande. I den här bilden har jag valt att måla med akvarell, gouache, guld akryl, hobbyglitter och färgpennor. 


Pappret jag har använt är relativt tjockt och har en slät yta. Vilket är något jag föredrar  eftersom jag inte är jätte förtjust i gräng. Pappret är avsedd för akryl, olja, färgpennor, tusch m.m och blocket som pappret kommer ifrån heter Clairefontaine Paint ON Multiblock i A3 storlek. 


Nu när den här bilden är färdig kommer jag påbörja något nytt och njuta lite av söndagsledigheten efter en relativt fullspäckad vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar